Segons la Tradició Primordial ,
hi ha el ser i el no-ser (i, més enllà, ni el ser ni el no-ser). I, si volem
descobrir quelcom, hem de combregar amb el no-ser.
Des de la visió hinduista, Ishvara seria aquest aspecte no manifestat –
però manifestable – del ser amb el que cal identificar-se (el ser dins del
no-ser, com el Yin i el Yang al taoisme).
Quan a l’Antic Testament s’indica que Déu separà les aigües, es refereix
amb unes aigues superiors i inferiors no materials i que tenen relació amb
aquesta diatriba metafísica.
Centrant-nos conceptualment a les aigües superiors, en relació al Hinduisme,
trobem com Ishvara és el “ser” dins d’Atman (o Brahman), podent-se només
manifestar a través de Púrusha i Prakriti; i, d’aquesta unió, neix Buddhi, qual
manifestació no formal (i d’aquí la paraula budisme, més que no pas a causa
d’una figura humana recurrent en el
temps –que també- del mon material).
Aquest paral·lelisme entre diferents tradicions religioses, també està
relacionat amb la Càbala
hebrea, que contempla quatre mons. I aquí, el mon del foc (o de l’Emanació)
seria aquest ser relacionat amb Ishvara, mentre que Buddhi correspondria al mon
de la Creació.
Per sota, trobaríem ja les aigües inferiors (que a la Càbala s’anomenen mon de
Formació -relacionat amb el mon subtil- i mon de l’Acció, també conegut com
material). Així doncs, aquestes dues aigües o quatre mons, relacionats aquí amb diferents divinitats dins del Hinduisme, ens fan saber paradoxalment de l'oculta necessitat que tenim de interioritzar (descendir al nostre interior) devocionalment, per tal d'ascendir cap a una perspectiva, de caire sacre, de la que tothom és posseïdor.
No hay comentarios:
Publicar un comentario